Muffins med mumsiga gömmor

Muffin-time! Som alltid så använder jag mig av ett sockerkaksrecept till smeten. Detta för att jag tycker att dom blir saftigare, lite skönt kompakta och inte så äggiga och smuliga som jag tycker det blir med många muffinsrecept..


image5image4

Grundsmet:
75 g margarin/smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Chokladsmak:
3 msk kakao
200 g choklad
socker

Äppelsmak:
2 st. äpplen
5 msk äppelmos
kanel
kardemumma
farinsocker

Utförande:
Smält matfettet och låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda alla torra ingredienserna och rör ner dem i äggsmeten.
Tillsätt matfettet och mjölken.

För chokladversionen så lägger du till 3 msk av kakaopulver när du blandar dom torra ingredienserna. När du sedan ska fylla muffinsformarna så lägger du en klick smet, sedan en bit choklad (Jag använde en chokladkaka med Daimcrisp) och sedan ytterligare en liten klick smet för att täcka över den. Avsluta med att strö lite socker på toppen så att den blir lite karamelliserad i ugnen.

För äppelmuffinsarna så skalar du två äpplen och hackar dem i småbitar. Lägg dem sedan i en skål och strö över kanel, farinsocker och kardemumma. Ta två msk äppelmos och blanda i så att äpplena blir täckta. Tag 3 msk äppelmos och blanda i muffinssmeten, och krydda sedan med kanel och kardemumma efter behag.
Lägg en klick smet i muffinsförmana, sedan dom hackade äpplena och toppa med smet igen.
Strö över lite farinsocker.

Grädda i mitten av ugnen i 175 ºC i 15-20 min.

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0