Underbara Clara, inte så jävla underbar.



Segt att det finns så få bloggar som faktiskt är läsvärda. Underbara Clara är väl en blogg som jag skulle kategorisera som en sådan MEN:

Hennes krönika, här är bland det mest generaliserande och ogenomtänkta jag läst.

 

Tydligen så löser killar problem med våld och att sedan att det säker finns massor som inte knutit en näve någon gång, inte ens på skolgården som tioåring är inget som hon ens har ägnat en tanke. Det är roligt att Clara inte tycker man ska göra generaliseringar när hon själv verkar fullspäckad med dem själv.

Ska man förkasta förtryckande sociala konstruktioner kan man inte bara välja och vraka efter eget tycke och smak, man kan inte säga att tjejer inte är bitchigare utan att säga att män inte slåss. Om man ska frångå de stereotypa könsrollerna så är det orättvist att göra det bara utifrån vad som är fördelaktigt för det egna könet.

 

Sedan att hon inte verkar ha någon förståelse för att en del tjejer föredrar att umgås med killar, fine. Jag tycker själv att det är mycket enklare att umgås med killar, inte för att dom ”kör med raka rör”, som hon uttrycker det, utan för att dom är mer easygoing. Min erfarenhet har varit att man kan vara kompis med en kille vilket innebär att man typ festar och kollar på film ihop. Om man ska bli kompis med en tjej måste man typ bli "kompis på riktigt" för att få någon kontakt och någon kontinuitet på det hela. Sedan har dom flesta tjejer som jag faktiskt skulle kunna tänka mig bli vän med redan haft sin ”bästis-kvot” uppfylld, vilket jag såklart tycker är synd.

 

Om man ska vara oförstående och hålla på med generaliseringar så kan man sammanfatta det hela med att Underbara Clara är en kvinnogris med precis lika förutbestämda och generaliserande åsikter som den förhärskande manschauvinisten. Tvi vale!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0