Pizza med paprikasås


image92
Detta är ett mycket praktiskt recept för att degen bakas på bakpulver och inte behöver jäsas och även bra för dom som är allergiska mot tomat eftersom såsen görs på paprika.

Ingredienser till 4 pizzor
5dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 krm salt
0,75 dl rapsolja
2dl mjölk

Utförande:
Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt oljan och rör ihop till en smulig massa med fingrarna.
Häll i mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Lägg degen i kylskåpet inlindad i plastfolie medans du gör såsen.

Paprikasås
2 stora röda paprikor
1dl vatten
1 tsk balsamvinäger
½ msk farinsocker
1 msk olivolja
2 lagerblad
½ tärning grönsaksbuljong
Oregano
Svartpeppar

Utförande:
Halvera paprikorna. Tag bort kärnhus och lägg på en plåt. Rosta i ugnen på 200 °C till skalen har svartnat lite. Tag ut paprikorna och lägg i en plast påse, låt ligga ca 3min. Öppna plastpåsen och tag bort skalen från paprikorna. Dela dom i tärningar och lägg i en matberedare tillsammans med vattnet. Mixa till en jämn konsistens. Lägg paprika såsen i en kastrull. Tillsätt vinäger, socker, olja lagerblad och buljong. Krydda med oregano och svartpeppar efter tycke och smak. Låt koka ca 3min under omrörning, tillsätt mer vatten om det behövs.

Kavla ut en fjärdedel av degen på en plåt tänkt med bakplåtspapper. Bred ut såsen och lägg på dom pålägg som önskas. Grädda i ugnen på 225 °C i ca 12-15 min. Servera gärna med en sallad.







Kommentarer
Postat av: tina

smart med paprikasås. det låter gott och måste provas. roligt att du lämnade en kommentar hos mig så att jag hittade hit.

2008-04-18 @ 22:17:07
URL: http://pickipicki.systrarnaj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0